Niemowlęta wiedzą, kogo może połączyć przyjaźń.

Dzieci w wieku 9. miesięcy zdają sobie sprawę, że przyjaciele często mają wspólne zainteresowania – sugerują nowe badania opisane w magazynie „Journal of Experimental Psychology: General”. Badanie pokazuje, że nieposługujące się jeszcze mową maluchy mają pewne oczekiwania dotyczące relacji społecznych. „Dziewięciomiesięczne dzieci zwracają uwagę na stosunki łączące innych” – powiedziała prof. psychologii Amanda Woodward, współautorka badania z University of Chicago. „Potrafią obejrzeć scenkę i wyciągnąć wniosek, czy dwie przedstawione osoby się ze sobą zaprzyjaźnią” – dodała w odniesieniu do przeprowadzonego eksperymentu.

Jak wykazały poprzednie badania, dzieci przychodzą na świat z pewnym pojęciem na temat tego, jak działa świat. Wykazują podstawową znajomość liczb czy podstaw fizyki. Mają też pewne oczekiwania na temat interakcji między ludźmi, np. spodziewają się, że złych spotka kara.

Badacze postanowili sprawdzić, co niemowlęta wiedzą na temat przyjaźni i czy podzielają pogląd wielu dorosłych, że przyjaciele powinni mieć wspólne zainteresowania.

64 dziewięciomiesięcznych dzieci oglądało materiały wideo z dwoma aktorami, którzy wspólnie próbowali jedzenia z dwóch różnych pudełek. Czasem uśmiechali się i mówili: „Smakuję mi” albo robili grymas obrzydzenia i oceniali: „Nie smakuje mi”. Aktorzy wykazywali jednakowe lub odmienne preferencje żywieniowe. Badacze zdecydowali się użyć jedzenia, gdyż odgrywa ono istotną rolę w wielu spotkaniach z rodziną i przyjaciółmi.

Następnie niemowlęta oglądały materiał, w którym te dwie osoby albo zachowywały się wobec siebie przyjaźnie, albo chłodno. Uczestnicy eksperymentu nie potrafili jeszcze opisać swoich obserwacji, zatem analizowano ich uwagę. „Kiedy widzą coś, co jest niespójne lub nieoczekiwane, mają tendencję do przyglądania się temu dłużej” – powiedziała Woodward portalowi LiveScience.

Dzieci dłużej skupiały uwagę na filmach z ludźmi o różnych gustach, którzy byli dla siebie przyjaźni, co sugeruje, że spodziewały się, iż wcale nie znajdą oni wspólnego języka. Przyglądały się też dłużej osobom zachowującym się wobec siebie chłodno, choć wcześniej miały taką samą opinię o jedzeniu.

Zdaniem badaczy sugeruje to, że nawet w młodym wieku dzieci spodziewają się, że osoby o podobnych upodobaniach i antypatiach mogą się polubić, a te, które się w tym zakresie różnią – nie. Dzieci mogą być w ten sposób zaprogramowane, bo prawdopodobnie nie zdążyłyby nauczyć się tego poprzez doświadczenie – zaznacza Woodward. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>