Niech dzieci gotują, będą zdrowiej jadły.

Wielu rodziców wie, jak trudno jest nakłonić dzieci do jedzenia warzyw i owoców zamiast posiłków bezwartościowych, choć często ulubionych. „Dopuśćcie dzieci do kuchni, niech same kucharzą” – radzą im naukowcy z University of Alberta (Kanada).
Najlepszym sposobem nakłonienia dzieci do zdrowszego jedzenia – i to tak, by miały z tego frajdę – to pozwolić im uczestniczyć w szykowaniu posiłku – wynika z badania grupy 10- i 11-letnich uczniów z kanadyjskiej prowincji Alberta.
„Dzieciaki, które bardziej lubią owoce i warzywa, zwykle częściej je jedzą, a ich diety są bardziej wartościowe – zauważa cytowana przez serwis „ScienceDaily” Yen Li Chu ze School of Public Health. – Te dane pokazują, że zachęcanie dzieci do udziału w szykowaniu posiłków może być skuteczną metodą promocji zdrowej strategii dla szkół i rodziców”.

Opisane na stronie „Public Health Nutrition” badanie objęło uczniów 151 szkół z Alberty. Niemal jedna trzecia dzieci przyznała, że co najmniej raz dziennie pomaga w przygotowaniu jedzenia. Kolejna jedna trzecia robi to od jednego do trzech razy w tygodniu. Co czwarte pomagało raz w miesiącu, a 12,4 proc. konsekwentnie unika kuchni.

Z reguły dzieci wolą owoce od warzyw. A jednak te, które częściej pomagają w kuchni, przejawiają większe upodobanie do produktów z obu tych grup.

Z badania wynika również, że dzieci pomagające w przygotowaniu posiłków lepiej zdają sobie sprawę z tego, jak ważne są zdrowe wybory żywieniowe.

Przekonanie dzieci do zdrowszego jedzenia jest szczególnie ważne ze względu na zachodzące u nich procesy budowy kości i mięśni. Sprzyja też nauce i budowaniu własnej wartości – podkreśla Paul Veugelers z Uniwersytetu Alberty. „Dobre jedzenie pomaga utrzymać zdrową wagę, i – co ważniejsze – powstrzymuje rozwój przewlekłych chorób” – mówi.

Chu sugeruje, że i w szkołach powinna być możliwość zainteresowania dzieci czynnościami związanymi z kucharzeniem, np. na zajęciach z gotowania albo kółkach kucharskich. (PAP)

PAP/Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>