Naukowcy z SWPS zbadają wpływ gier na zdolności intelektualne seniorów (wywiad).

Chcemy sprawdzić, czy gry komputerowe mogą poprawić zdolności intelektualne seniorów – powiedziała PAP Anna Maria Wieczorek, wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie i autorka rozpoczętych badań „Fitness dla mózgu”. W badaniach może wziąć udział każdy. Anna Maria Wieczorek zajmuje się neurokognitywistyką; dziedziną, która łączy psychologię z najnowszą wiedzą na temat funkcjonowania mózgu i m.in. projektowaniem i analizą interakcji: człowiek–technologia.
PAP: Jaki jest cel badania?

Anna Maria Wieczorek: Chcemy sprawdzić, jak bardzo mózg osób w wieku 55-65 lat jest plastyczny oraz w jakim stopniu w tym wieku można zwiększyć pewne zdolności intelektualne i czy to się przeniesie na funkcjonowanie w dniu codziennym.

PAP: Jak będą wyglądały badania?

A.M.W.: Badania będą prowadzone dwutorowo: stacjonarnie i online. Badania stacjonarne przeznaczone będą dla osób w wieku 50-65 lat, mieszkających w Warszawie, badania online przeznaczone są dla wszystkich chętnych.

Grupa seniorów, po rekrutacji online zostanie zaproszona do laboratorium na dwudniową sesję badawczą. Pierwszego dnia zrobimy testy przy komputerze sprawdzające poziom uwagi i pamięci za pomocą specjalnie opracowanych testów komputerowych. Drugiego dnia zbadamy uczestników elektroencefalografem EEG, który jest sprzętem pozwalającym obrazować prace mózgu m.in. podczas wykonywania różnych zadań. Następnie każda z osób otrzyma indywidualny zestaw sześciu gier, za pomocą których codziennie będzie trenować przez ok. 20-30 minut różne zdolności umysłu.

Po zakończeniu cyklu treningowego, który będzie trwał 25 dni, ponownie zbadamy uczestników, żeby sprawdzić, jak zaproponowane przez nas gry wpływają na zdolności intelektualne. Szczególnie będą nas interesowały zmiany w sygnale EEG mózgu po treningu. PAP: Jakie gry będą używane w badaniu?

A.M.W.: Przygotowaliśmy sześć prostych gier, w których trzeba będzie albo dopasować do siebie jakieś figury geometryczne, zapamiętać określoną liczbę elementów lub położenie figur geometrycznych na ekranie, albo trzeba będzie reagować na figury w konkretnym kolorze.

PAP: Czy gry komputerowe wpływają na rozwój mózgu u osób starszych?

A.M.W.: Z badań dotyczących gier komputerowych wynika, że regularne trenowanie może prowadzić u seniorów do poprawy takich zdolności jak pamięć, odnotowuje się także polepszenie kontroli uwagi, niektóre z badań pokazują, że po tego typu treningu nastąpiło także poszerzenie pola widzenia.

PAP: Pojawiają się głosy krytyczne, że nadmierne korzystanie z internetu ma negatywny wpływ na mózg człowieka. Czy gry mogą stanowić jakieś zagrożenie?

A.M.W: Myślę, że w przypadku gier, których przeznaczeniem jest wspomaganie intelektu, możemy wykluczyć takie ryzyko. Z mojej wiedzy wynika, że nie odnotowano negatywnego wpływu gier komputerowych na funkcjonowanie uwagi czy pamięci. Często mówiąc o negatywnym wpływie internetu na mózg człowieka mamy na myśli raczej to, że wielogodzinne korzystanie z sieci – gdzie informacje często podawane są w formie bardzo spłyconej – może np.: w przypadku dzieci i młodzieży uczyć „wyrywkowego” przetwarzania informacji. Nie obawiałabym się tego w przypadku gier.

Aby wziąć udział w badaniach „Fintess dla mózgu” online, należy zarejestrować się stronie: www.fitnessdlamozgu.neurogra.pl i rozpocząć swój trening. Aby wziąć udział w badaniach stacjonarnych w Warszawie, należy wysłać zgłoszenie mailem pod adresem badania@neurogra.pl.

Badania „Fitness dla mózgu” to projekt badawczy pt. „Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się. Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów”. Realizowany jest w ramach programu VENTURES przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie, Interdyscyplinarne Centrum Stosowanych Badań Poznawczych oraz portal Neurogra.pl.

Rozmawiał Krzysztof Markowski(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>