Naukowcy wyjaśniają dlaczego próbujemy czekolady z rybkami i śpimy w lodowych łożach.

Niektórzy ludzie nie umieją się oprzeć okazji, by gromadzić nowe doświadczenia. Potrzeba ta pozwala wytłumaczyć duże wzięcie różnych dziwnych ofert i produktów, np. hoteli z lodowymi łożami czy lodów o smaku boczku – czytamy w „Journal of Consumer Research”. „Wielu konsumentów ciągnie do niezwykłych i nowatorskich doświadczeń. Ludzie ci wybierają takie sposoby spędzania wakacji, wolnego czasu czy imprezy, o których z góry wiadomo, że nie będą zbyt przyjemne” – zauważają badacze tego zjawiska, Anat Keinan z Harvard Business School i Ran Kivetz z Columbia Business School. „Fascynującym tego przykładem jest wzrost popularności Lodowych Hoteli, w których goście śpią na łóżkach wykonanych z bryły lodu, w temperaturze minus cztery st. C. Podobny trend dostrzegamy w zakresie preferencji konsumenckich związanych z posiłkami: wiele restauracji próbuje skusić klientów, oferując niezwykłe przystawki czy desery. Do takich gastronomicznych wynalazków należy sorbet o smaku tequili i musztardy, boczkowe lody czy trufle czekoladowe z octem winnym i anchovy” – tłumaczą naukowcy.

Natomiast konsumenci korzystają z tych ofert i produktów, postrzegając je jako okazję do gromadzenia nowych doświadczeń i budowy czegoś w rodzaju „opartego na doświadczeniach CV” – wyjaśniają Keinan i Kivetz. Ich potrzeba wiąże się z ogólniejszym dążeniem ludzi do tego, by jak najwydajniej spędzać czas.

„Potrzeba, by w jak najkrótszym czasie osiągnąć jak najwięcej, jest tak silna, że nie tylko wpływa na zachowania zawodowe, ale także na wybory dotyczące wolnego czasu i konsumpcji” – czytamy.

To, że „ukierunkowanie na wydajność” skłaniało badanych ku kolekcjonowaniu określonych doświadczeń, naukowcy stwierdzili po serii eksperymentów. Badali m.in. uczestników pojedynków na picie, emerytów biorących udział w przeróżnych konferencjach, osoby spacerujące po parkach, pasażerów pociągów i samolotów oraz osoby, których celem było zwiedzenie wszystkich 50 stanów USA. ZAN

PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>