Naukowcy pokonali efekt jo-jo.

Więcej indyka, mniej białego pieczywa i puree- apelują naukowcy. Najnowsze badania dowiodły, że przestrzeganie diety bogatej w białko i ubogiej w węglowodany może pomóc osobom z nadwagą uniknąć efektu jo-jo. Każda osoba stosująca diety wie, że najtrudniejszym zadaniem nie jest samo zrzucenie zbędnych kilogramów, ale utrzymanie osiągniętej wagi. Naukowcy z University of Copenhagen sądzą, że odkryli rozwiązanie, które pomoże przerwać błędne koło efektu jo-jo. Twierdzą oni, że dieta bogata w chude mięso, drób oraz fasolę i uboga w węglowodany skrobiowe wydaje się być idealna w zapobieganiu ponownemu przybraniu na wadze.

W przeprowadzonym badaniach udział wzięły 773 osoby otyłe i z nadwagą, pochodzące z ośmiu europejskich krajów. W ciągu dwóch miesięcy uczestnicy badań stracili średnio 24 funty (około 11 kilogramów) dzięki niskotłuszczowej diecie.

Wszyscy stosowali jedną z pięciu diet, w celu sprawdzenia, która najlepiej zapobiega efektowi jo-jo. Cztery z nich stanowiły kombinację dużej i małej zawartości białek i węglowodanów. Piąta była natomiast dietą kontrolną, składającą się z umiarkowanej ilości białek, bez ograniczeń w spożywaniu węglowodanów.

Uczestnicy z każdej grupy jedli tyle ile chcieli i kiedy chcieli. Korzystali jednak z konsultacji i otrzymywali przepisy i kucharskie porady. Prowadzili również dziennik relacjonujący przebieg diety i dostarczali próbek krwi i moczu.

Po sześciu miesiącach efekt jo-jo zaobserwowano jedynie w grupie, która stosowała dietę o małej zawartości białka i dużej ilości węglowodanów.

Naukowcy twierdzą, że spożywanie białek może powodować zmiany metaboliczne, które sprawiają, że ludzie czują się bardziej nasyceni, niż gdyby konsumowali węglowodany lub tłuszcze.

„Przy diecie bogatej w białka nie trzeba mówić ludziom, że powinni jeść mniej. Oni nie muszą koncentrować się na kaloriach lub ilości spożytego jedzenia. To znacznie bardziej atrakcyjny sposób kontrolowania ludzkiej wagi”- twierdzi Arne Astrup z University of Copenhagen.(PAP Life)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>