Nauka języka to statystyka.

Zdolność do nauki języka obcego zależy od umiejętności zauważania regularności statystycznych – twierdzą izraelscy naukowcy, których badanie opublikowano w czasopiśmie „Psychological Science”. Badacze z Hebrew University doszli do wniosku, że istnieje silna zależność między zdolnością do wychwytywania regularności statystycznych a zdolnością do nauki języka obcego. Osoby, które najszybciej uświadamiają sobie zależności statystyczne, są także najlepsze w procesie przyswajania języka.

Wydaje się, że tym samym naukowcy są na dobrej drodze do rozstrzygnięcia sporu dotyczącego nauki języków obcych. Od lat uczeni zastanawiają się bowiem, czy ten proces wymaga specjalnych zdolności językowych, czy zależy od bardziej ogólnej umiejętności uczenia się.

„Wyniki naszego badania sugerują, że uczenie się drugiego języka jest w dużym stopniu zdeterminowane przez zdolności indywidualne, których wcale nie można nazwać lingwistycznymi” – komentuje Ram Frost, jeden z badaczy.

Naukowcy obserwowali postępy czynione przez amerykańskich uczniów, którzy próbowali nauczyć się języka hebrajskiego. Studenci zostali również poproszeni o wzięcie udziału w teście na zdolność do wychwytywania regularności statystycznych. Polegał on na wyświetlaniu ciągu skomplikowanych kształtów i wymagał zauważenia reguły, według której owe figury były podzielone.

„Rezultaty badania wskazują na możliwość, że ujednolicona i uniwersalna zasada statystycznego uczenia się może w sposób ilościowy wyjaśniać szerokie spektrum procesów poznawczych w dziedzinach związanych z lingwistyką lub też nie” – podsumowują naukowcy. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>