Na leki najwięcej wydają Francuzi.

Przeciętny Francuz wydał w 2009 roku na leki więcej pieniędzy niż mieszkańcy siedmiu otaczających jego kraj państw: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Holandii i Szwajcarii – wynika z opublikowanych w piątek wyników badania zleconego przez Państwową Kasę Ubezpieczeń Zdrowotnych (CNAM).
W ilości zażywanych przez statystycznego mieszkańca leków pierwsze miejsce zajmują Brytyjczycy, drugie zaś wspólnie Francja i Hiszpania. Następni w kolejności są Niemcy i Holendrzy.
Francuska prasa zaznacza, że nad Sekwaną w ostatnich latach zażywanie leków nieco spadło, co jest wynikiem m.in. działań rodzimych władz medycznych, które wzywają lekarzy do większego umiaru w tej dziedzinie. Nadal jednak Francja pozostaje ? jak pisze dziennik ekonomiczny Les Echos ? europejską liderką w konsumpcji specyfików medycznych, przewodząc stawce wymienionych krajów pod względem kwoty przeznaczanej na leki na głowę mieszkańca.

Przeciętny Francuz wydaje rocznie na produkty lecznicze 114 euro, znacznie więcej niż Niemiec ? 70 euro, czy Brytyjczyk ? 59 euro. Dziennik Les Echos zauważa, że francuska dominacja w tej dziedzinie utrzymuje się od wielu lat.

Gazeta twierdzi, że można to wyjaśnić przede wszystkim faktem, iż francuscy lekarze są skłonni ? inaczej niż ich koledzy z Niemiec czy Wielkiej Brytanii ? do przepisywania nowych i droższych leków, choć istnieją na rynku ich starsze, tańsze odpowiedniki.

Media francuskie odnotowują natomiast z satysfakcją, że Francja w porównaniu z poprzednimi podobnymi badaniami spadła z pierwszej na trzecią pozycję w rankingu konsumpcji leków antydepresyjnych, np. prozaku. Według autorów badania, wynika to z pewnej zmiany nastawienia lekarzy i pacjentów, którzy podchodzą do „pigułek szczęścia” z większą ostrożnością niż jeszcze kilka lat temu. Ciągle jednak jeszcze 6 milionów Francuzów, w większości kobiet, bierze specyfiki w nadziei poprawienia samopoczucia.

PAP, Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>