Mózg osoby uzależnionej jest mniej wrażliwy na informacje o niebezpieczeństwie.

Kampanie zniechęcające do spożywania alkoholu i zażywania narkotyków mogłyby być skuteczniejsze, gdyby koncentrowały się bardziej na korzyściach płynących z odstawienia używek niż na pokazywaniu ich negatywnych skutków – informują naukowcy za pośrednictwem pisma „Psychology of Addictive Behaviors”. Wykorzystując metodę neuroobrazowania mózgu naukowcy z Indiana University i Wayne State University (USA) analizowali wpływ różnie sformułowanych informacji na mózgi osób uzależnionych od alkoholu lub narkotyków. Uczestnicy grali w komputerową grę hazardową, podczas której na ekranie pojawiały się cztery talie kart, a graczy informowano, że wybór tej lub innej talii doprowadzi do wygranej lub przegranej. Zaobserwowano wówczas, że w przypadku negatywnie sformułowanej informacji aktywność mózgów osób uzależnionych była mniejsza w porównaniu z grupą kontrolną. Osoby te częściej podejmowały też bardziej ryzykowne decyzje, które kończyły się niepowodzeniem.

„Te rezultaty sugerują, że poziom aktywności w obszarach mózgu odpowiedzialnych za ocenę ryzyka jest niższy u osób uzależnionych. Informacje podkreślające stratę są przetwarzane przez tych ludzi inaczej niż w przypadku osób, które nie są uzależnione” – mówi prowadzący badania Joshua Brown.

„Rząd wydaje rocznie miliony, próbując zniechęcić mieszkańców kraju do brania narkotyków; wiele kampanii podkreśla niebezpieczeństwo z tym związane. Być może więcej powinniśmy jednak wydawać na podkreślanie korzyści płynących z ich niezażywania” – dodaje.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>