Małpy też potrafią kategoryzować.

Dzieci we wczesnym wieku formułują kategorie, np. dla odróżnienia zwierząt od przedmiotów czy psów od kotów. Nowe badanie wskazuje, że robią to także małpy, aby odróżnić od siebie poszczególne zwierzęta. Istnieją co najmniej dwa sposoby na zidentyfikowanie zwierzęcia jako podobnego do jakiegoś innego. Pierwszy zakłada, że zwierzęta mogą należeć do jednego gatunku i przypominać siebie nawzajem, a drugi, że zwierzęta mogą spełniać pewne szersze kryteria (np. gady nie mają futra, mają krótkie nogi lub nie mają ich wcale i składają jaja).

Formułowanie pojęć u dzieci było przedmiotem wielu badań, z których większość skupiała się na przyswajaniu pojęć i powiązaną z tym nauką języka. Sugerowano, że operowanie szerszymi kryteriami zależy od treningu i umiejętności formułowania nazw dla pojęć. Skoro jednak nieczłekokształtne zwierzęta też to potrafią, może się okazać, że takie podejście jest niewłaściwe.

W nowym badaniu młoda samica goryla i cztery orangutany w różnym wieku oglądały zdjęcia zwierząt i miały połączyć je z wizerunkami tego samego gatunku lub rodziny. W kolejnym eksperymencie zaprezentowano im zdjęcia zwierząt należących do różnych gromad (owadów, gadów, ryb, ptaków i ssaków) i poproszono o połączenie z innymi przedstawicielami tej samej grupy.

W przypadku, kiedy zdjęcia dotyczyły tej samej gromady (np. różnych gadów), łączyło je mniej wspólnych elementów, co mogło utrudniać małpom powiązanie ich właściwie, jeśli posługiwałyby się tylko technikami percepcyjnymi. W takim przypadku mogłoby być im trudniej połączyć zdjęcia z tej samej gromady niż w obrębie tego samego gatunku czy rodziny. Tymczasem orangutany były w stanie połączyć zdjęcia w obrębie jednej gromady z większą precyzją niż w obrębie tego samego gatunku czy rodziny, co wskazuje na to, że posługują się jednak szerszym kontekstem. Zdolny do tego był również goryl, ale wymagał więcej czasu. Oznacza to, że rozróżnianie na poziomie gromady jest analogiczne do podstawowych kategorii przyswajanych przez dzieci.

Jak podkreśla autorka badania opisanego w magazynie „PeerJ” dr Jennifer Vonk, odkrycie to świadczy o tym, że abstrakcyjne kategorie mogą zostać wypracowane poprzez obserwację bez dodatkowych informacji, etykiet czy obcowania z oglądanymi obiektami. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>