Małe dzieci rozumieją zasady gramatyki, szympansy – nie.

Dzieci w wieku lat dwóch podczas nauki mówienia rozumieją podstawowe zasady gramatyki, zatem nie tylko naśladują dorosłych. Szympansy nie wykazują takich umiejętności – wynika z nowego badania. Badacze z University of Pennsylvania(USA) wykorzystali dane z jednego z najsłynniejszych eksperymentów z udziałem szympansa nazwanego Nim Chimpsky, który nauczył się posługiwać językiem migowym. Okazuje się, że nigdy jednak nie pojął reguł, jakimi posługują się już dwulatki.

Lingwiści od dawna spierają się, czy dzieci rozumieją zasady gramatyki, czy tylko zapamiętują i naśladują wypowiedzi dorosłych. Trudność w ocenie polega na tym, że dwulatki mają niewielki zasób słów i nie zapewniają zbyt wielu zróżnicowanych przykładów wykorzystania zasad gramatyki.

Kwestię badał lingwista Charles Yang z University of Pennsylvania. Jego wyniki opisano w magazynie „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

„Nawet jeśli dzieci mówią mało, nie oznacza to, że nie wiedzą nic o języku” – powiedział. Yang przyglądał się wykorzystywaniu przez dzieci umieszczanych przed rzeczownikami przedimków „a” i „the” w języku angielskim. „Kiedy dzieci używają przedimków, praktycznie od początku robią to bezbłędnie. Jednak może to oznaczać, że nauczyły się tego na pamięć i naśladują dorosłych, którzy również używają ich w poprawny sposób” – podkreślił.

Aby rozstrzygnąć sprawę, Yang wykorzystał fakt, że wiele rzeczowników można połączyć zarówno z określonymi, jak i nieokreślonymi przedimkami, co jednak skutkuje różnym znaczeniem sformułowań, a zatem odmienną częstotliwością używania ich. Zakładając, że z pewnymi rzeczownikami częściej używa się albo przedimków określonych, albo nieokreślonych, zbudował modele matematyczne.

Dzięki temu mógł stwierdzić, czy dzieci posługują się zasadami gramatyki, czy tylko „małpują” dorosłych. Jego zdaniem, jeśli dzieci miałyby tylko powtarzać za dorosłymi, ich wypowiedzi byłyby znacznie mniej zróżnicowane pod względem gramatycznym.

Yang zastosował te same modele do wypowiedzi w języku migowym szympansa Nima Chimpsky’ego i potwierdził przypuszczenia wielu badaczy – Nim składał je bez zastosowania zasad gramatyki obecnych w ludzkim języku. Wypowiedzi wykazywały mniejsze zróżnicowanie, a ich poziom był podobny do tych, które można by było uzyskać jedynie dzięki zapamiętywaniu.

Sugeruje to, że prawdziwa nauka języka jest – jak na razie – domeną ludzką i że pojawia się już na bardzo wczesnym etapie rozwoju.

„Pomysł, że dzieci naśladują język dorosłych, jest intuicyjny, jednak widać, że dzieci od wczesnego wieku wiedzą wiele o gramatyce” – podsumował badacz. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>