Lepsze decyzje dzięki medytacji.

Medytacja może pomóc nam podejmować bardziej świadome decyzje – wynika z badań opublikowanych w piśmie „Psychological Science”. Naukowcy z INSEAD ( Institut européen d’administration des affaires) we Francji i z Uniwersytetu Pennsylvania (USA) podczas serii eksperymentów udowodnili, że medytacja skierowana na bieżącą chwilę (ang. mindfullness) i koncentrowanie się na oddechu są w stanie sprawić, że możemy oczyścić umysł z niepotrzebnych obaw, zdać sobie sprawę z błędnych przekonań i podjąć lepsze dla siebie decyzje, nie poddając się tzw. efektowi utopionych kosztów.

Pogodzenie się ze stratą zainwestowanych pieniędzy czy czasu nie jest łatwe. To dlatego ludzie tkwią w złych związkach czy usiłują zjeść wszystko z talerza w restauracji, mimo że czują się najedzeni. Jest to pułapka myślenia, zwana efektem utopionych kosztów – wyjaśniają badacze.

„Większość ludzi ma problem z przyznaniem, że popełniło błąd i ich wcześniejsze decyzje nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Nie chcą czuć, że coś zostało zmarnowane lub wcześniejsza inwestycja przyniosła straty. Jak na ironię, taki sposób myślenia sprawia, że pragnąc otrzymać zwrot z inwestycji lub przynajmniej wyjść na zero, tracą jeszcze więcej zasobów” – mówi autor analizy Andrew Hafenbrack, doktorant z INSEAD.

Badane osoby słuchały 15-minutowego nagrania, podczas którego trener instruował je, by koncentrowały się na oddechu. Grupa kontrolna słuchała nagrania instruującego, by koncentrować się na tym, co w danej chwili przychodzi uczestnikom do głowy. Następnie badani odpowiadali na pytania dotyczące tego, w jaki sposób zachowaliby się w sytuacji, w której mogliby stracić zainwestowane zasoby.

„Medytacja zmniejszała stopień koncentracji na przeszłości i przyszłości, co redukowało negatywne emocje. To z kolei ułatwiało pogodzenie się z utopionymi kosztami” – komentują badacze.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>