Lalka Barbie niszczy ambicję dziewczynek.

Dziewczynki zafascynowane lalkami Barbie uważają się za mniej zdolne od chłopców i mające mniejsze od nich szanse na zrobienie kariery. Zdaniem badaczek, to wpływ zgubnych stereotypów dotyczących podziału ról między płciami, które utrwala ta plastikowa zabawka. Chociaż jedno z głównych haseł reklamowych firmy produkujące lalki głosi, że „Barbie może być kim tylko zechce”, dziewczynki bawiące się tymi zabawkami myślą o sobie w zupełnie inny sposób – uważają, że mają mniej możliwości rozwoju zawodowego w życiu dorosłym niż chłopcy.

Wykazało to badanie przeprowadzone przez dr Aurorę Sherman z Uniwersytetu Stanowego w Oregonie i dr Eileen Zurbriggen z Uniwersytetu Kalifornijskiego, które przeprowadziły pierwszy w historii eksperyment poświęcony wpływowi lalek Barbie na postrzeganie swoich możliwości zawodowych przez młode dziewczynki.

Do udziału w badaniu zaprosiły 37 dziewcząt w wieku od 4 do 7 lat, które losowo podzielono na trzy grupy. Pierwsza grupa przez pięć minut miała bawić się Barbie w stroju lekarza, druga – Barbie w stroju modelki, a trzecia – popularną w Ameryce śmieszną i neutralną seksualnie lalką Mrs. Potato Head (Pani Bulwa). Następnie wszystkim dziewczynkom pokazano zdjęcia przedstawicieli 10 różnych zawodów i zapytano, które z nich w przyszłości mogłyby wykonywać one same, a które tylko chłopcy.

Okazało się, że dziewczęta bawiące się lalkami Barbie (niezależnie od „profesji” tych lalek) uważały, że mogłyby zostać zatrudnione w mniejszej liczbie zawodów, niż chłopcy. Uczestniczki bawiące się Panią Bulwą odpowiedziały, że mają takie same możliwości zrobienia kariery w wymienionych zawodach, jak chłopcy.

Jak wyjaśniają badaczki, lalki Barbie – obojętnie czy w przebrane za lekarki, czy za modelki – zawsze wyglądają tak samo: mają nierealne do osiągnięcia kształty ciała, piękne, tryskające młodością twarze i imponujące fryzury. „Taki wygląd przyćmiewa ich kostiumy, które mają odzwierciedlać poszczególne profesje. Nie zwracamy uwagi na to, kim dana lalka jest, tylko na to, jak wygląda” – mówią.

Dodają, że Barbie wpływa na poczucie wartości młodych dziewczynek i uczy ograniczeń w zależności od płci.

„Być może >>Barbie może być, kim tylko zechce<<, jak sugeruje reklama, ale dziewczynki, które się nią bawią nie stosują tej reguły do samych siebie. Swoje możliwości uważają za dużo mniejsze” – podsumowuje Sherman. Badaczka dodaje, że Barbie i jej podobne zabawki przedwcześnie i w nieodpowiedni sposób uczą dzieci różnicować ludzi ze względu na płeć.

Artykuł poświęcony tej pracy pojawił się w najnowszym numerze czasopisma „Sex Roles”.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>