Kolejna edycja kampanii „Rak.To się leczy!”(rozszerzenie).

Nie pal, odżywiaj się prawidłowo, bądź aktywny fizycznie, unikaj mocnego opalania – takie zasady będą promowane podczas 2. edycji kampanii „Rak. To się leczy!”. Zainaugurowano ją we wtorek w Światowym Dniu Walki z Rakiem. W ub. roku organizatorzy, walcząc ze stereotypami na temat chorób nowotworowych, skupili się na haśle „Rak. To się leczy!”. W tym roku wskazują na zasady pozwalające zachować zdrowie. „Te zasady każdy z nas może wdrożyć w życie, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory” – przekonywała na konferencji we wtorek wiceprezes Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych Krystyna Wechmann.

W ramach kampanii promowane będzie wykonywanie badań profilaktycznych. Akcji będą towarzyszyć humorystyczno-edukacyjne rysunki Henryka Sawki. „Kampanie straszące nie przynoszą dobrych rezultatów” – zaznaczyła Wechmann, dlatego organizatorzy postanowili mówić o raku lżej i z humorem.

Dodała, że celem kampanii „Rak. To się leczy!” jest przekonanie do konkretnych prozdrowotnych zachowań. „Społeczeństwo musi wiedzieć, jakie są korzyści ze zmiany stylu życia” – mówiła.

„Trzeba mówić o tym, że nie warto bać się choroby i należy wykonywać badania profilaktyczne, ponieważ wczesne wykrycie choroby, zwiększa szanse na wyleczenie” – przekonywał prof. Cezary Szczylik – onkolog w Wojskowym Instytucie Medycznym. Dodał, że w Polsce „zaczynają być widoczne pierwsze efekty kampanii nakłaniających do badań profilaktycznych, ponieważ przy wciąż rosnącej zachorowalności na choroby nowotworowe, zaczyna spadać umieralność”.

Prezes Polskiego Towarzystwa Onkologicznego prof. Jacek Jassem, w odtworzonym podczas konferencji nagraniu podkreślił, że lekarze mogą wykrywać coraz więcej przypadków nowotworów i coraz skuteczniej leczyć, ale każdy powinien pamiętać, że stan zdrowia, zależy przede wszystkim od nas. „Jeżeli Polacy nie zrezygnują z niezdrowych nawyków, np. palenia papierosów, to my lekarze niewiele będziemy mogli zrobić” – dodał.

W ramach tegorocznej edycji kampanii odbędzie się wiele akcji m.in. bezpłatne badania i konsultacje lekarskie w galeriach handlowych oraz w trakcie wakacyjnej trasy Radia Złote Przeboje. W planach są także koncerty i biegi rodzinne. Odświeżona zostanie bezpłatna aplikacja na telefon do samobadania piersi „PiersiBadacze”. Wydano także poradnik „Warto wiedzieć, by wygrać” zawierający informacje o najczęściej występujących nowotworach oraz porady dotyczące profilaktyki. Poradnik będzie rozdawany podczas akcji. Jest także dostępny na stronie www.rak.tosieleczy.pl.

W ramach kampanii zostanie przeprowadzony plebiscyt, aby wyróżnić najlepsze instytucje i osoby najbardziej zaangażowane w walkę z rakiem oraz kampanie edukacyjne i dziennikarzy zaangażowanych w edukację onkologiczną. Gala finałowa plebiscytu odbędzie się 3 kwietnia 2014 r.

Z okazji obchodów Światowego Dnia Walki z Rakiem we wtorek po południu na warszawskiej Starówce bezpłatnie wykonywano badania krwi, m.in. na obecność wirusa HCV – który jest jedną z podstawowych przyczyn raka wątroby.

W ramach akcji „Mam haka na raka” we wtorek w Opolu uczniowie z V Liceum Ogólnokształcącego zorganizowali marsz ulicami miasta, wykłady i wspólny taniec w centrum miasta. Młodzież mogła dowiedzieć się m.in. tego, czym jest chłoniak i jakie objawy powinny niepokoić i skłonić do przebadania się w jego kierunku.

Dr Marek Szwiec z Opolskiego Centrum Onkologii mówił, że jest to nowotwór, na których chorują głównie osoby po 40-45. roku życia, ale zastrzegł, że może także dotyczyć osób młodych.

W rozmowie z PAP dodał, że młodzi ludzie coraz większą uwagę zwracają na kwestie onkologiczne – zwłaszcza kobiety, które zgłaszają się z powodu różnych zmian w piersiach. „Trafiają do nas nawet 18-20-latki, zwykle z łagodnymi zmianami. Rak piersi poniżej 30. roku życia występuje dość rzadko, ale nie jest tak, że nie występuje w ogóle” – powiedział. Właśnie dlatego samobadanie piersi jest zalecane od 20. roku życia – dodał. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>