Klasowe dekoracje rozpraszają uczniów.

Uczniowie przebywający w zbyt bogato udekorowanych salach szkolnych mają problemy z koncentracją i osiągają gorsze wyniki w nauce – zawiadamia czasopismo „Psychological Science”. Naukowcy z Uniwersytetu Carnegie Mellon (USA) wykazali, że nadmiar dekoracji może rozpraszać uczniów szkół podstawowych. Rozwieszone na ścianach mapy, tablice, czy prace artystyczne odciągają uwagę dzieci od tematu lekcji i w ten sposób utrudniają przyswajanie wiedzy.

„Małe dzieci spędzają mnóstwo czasu – zwykle nawet cały dzień – w tej samej klasie, a my pokazaliśmy, że klasowy wystrój może wpływać na efektywność nauki” – mówi Anna V. Fisher, współautorka badania.

Badacze zaprosili uczniów na kilka lekcji do specjalnie przygotowanych sal laboratoryjnych. Połowa zajęć odbywała się w bogato udekorowanym otoczeniu, a pozostałe przeprowadzono w skromniejszych warunkach. Po każdej lekcji dzieciom zadawano kilka pytań testowych.

Okazało się, że uczniowie osiągali gorsze wyniki w testach dotyczących lekcji, które odbywały się w klasie o bogatym wystroju. Urozmaicone dekoracje rozpraszały dzieci – spędzały one prawie 40 proc. czasu na czynnościach niezwiązanych z lekcją.

„W żadnym razie nie sugerujemy, że znaleźliśmy odpowiedź na wszystkie problemy edukacyjne. Co więcej, potrzeba dodatkowych badań nad wpływem klasowych dekoracji na procesy uwagi i uczenia się u dzieci w naturalnym środowisku. Jednak proponowałabym, aby zamiast pozbywać się wszystkich dekoracji, nauczyciele spróbowali zastanowić się, które z nich mogą najbardziej rozpraszać uczniów” – podsumowuje Fisher. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>