Jaja dobre nie tylko na Wielkanoc!

Z powodu cholesterolu kurze jaja nie cieszą się dobrą opinią dietetyków. Jednak nie da się ukryć – zawierają wiele cennych substancji odżywczych. Według danych Instytutu Żywności i Żywienia, tygodniowo powinno się spożywać najwyżej dwa, trzy jajka. Inne źródła są bardziej liberalne i dopuszczają sześć, a nawet siedem jajek tygodniowo. Rekordziści nie przejmują się ograniczeniami: niektórzy potrafią zjeść 65 jajek na twardo w sześć minut i 40 sekund. Jednak tak ekstremalne wyczyny mogą być niebezpieczne.

Typowe jajo ma wartość kaloryczną około 75 kcal, zawiera 6 gramów wysokiej jakości białka, 5 gramów tłuszczu (głównie tego zdrowego, nienasyconego) i ponad 200 miligramów cholesterolu, 109 mg fosforu, 1,2 miligrama żelaza, 80 jednostek witaminy A i 0,15 miligrama ryboflawiny (witamina B2). Jajo jest też bardzo dobrym źródłem witaminy B12, witaminy D i kwasu pantotenowego. Ponadto zawiera luteinę i zeaksantynę, przeciwutleniacze, które chronią przed najczęstszą przyczyną utraty wzroku, zwyrodnieniem plamki żółtej.

PAP/Rynek Zdrowia, www.rynekzdrowia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>