Gry wideo obniżają kontrolę impulsów.

Gry wideo wymagają od gracza szybkiego podejmowania decyzji, co sprzyja poprawie koncentracji wzrokowej, a jednocześnie obniża zdolności danej osoby do kontrolowania impulsów – wykazały najnowsze badania. W ten sposób gry wideo mogą przyczyniać się do nasilenia agresywnych zachowań, oceniają autorzy najnowszej pracy – naukowcy z Iowa State University (USA). Zaprezentowali oni wyniki swoich badań na 121. sympozjum American Psychological Association, które w dniach 31 lipca – 4 sierpnia odbywało się w Honolulu.

Jak ocenia główny autor pracy Craig Anderson, podobny wpływ na naszą samokontrolę może mieć każda gra wideo, która wymaga szybkiego reagowania, jak np. gra, w której wcielamy się w strzelca. Nie jest to uzależnione tylko od tego, czy jest pełna przemocy.

Podstawą samokontroli jest coś co psychologowie określają, jako kontrolę wykonawczą. To od niej w dużym stopniu zależy nasza zdolność do pokonywania agresywnych impulsów.

W doświadczeniu, które przeprowadził zespół Andersona osoby, które dotychczas nieczęsto brały udział w grach wideo musiały odbyć 10 sesji gry pełnej przemocy, toczącej się w szybkim tempie, bądź spokojnej gry, która polegała na kreowaniu swojego życia poprzez dokonywanie konkretnych wyborów, bądź też nie musiały brać udziału w żadnej grze. Każda sesja trwała 50 minut, a doświadczenie prowadzono przez 11 tygodni.

Okazało się, że kontrola wykonawcza u uczestników gry wymagającej natychmiastowej reakcji pogorszyła się w porównaniu z ludźmi, którzy brali udział w grze toczącej się w wolniejszym tempie lub wcale nie uczestniczyli w sesjach gry wideo. Jednocześnie, ich koncentracja wzrokowa rosła.

Jak tłumaczą autorzy pracy, większość mediów wizualnych – jak TV czy gry wideo – prezentuje treści w szybkim tempie i w zasadzie trenuje mózg do szybkiego reagowania na nagłe zmiany obrazów i dźwięków. Szczególnie gry wideo pełne przemocy wymagają szybkiej reakcji na zmiany zachodzące na ekranie. „To czego takie media nie są w stanie nauczyć to hamowanie pierwszej reakcji, która jest niemal automatyczna” – mówi Anderson. Przypomina, że jest to istota takich schorzeń, jak np. ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.

Dodatkowo, w innym eksperymencie jego zespół potwierdził, że oglądanie agresywnych programów w TV czy uczestnictwo w agresywnych grach komputerowych przyczynia się do nasilenia impulsywnej agresji oraz odczuwanej złości i wrogości. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>