Gra w piłkę nożną zapobiega upadkom i złamaniom.

Regularne rozgrywanie rekreacyjnych meczy ze znajomymi poprawia stan mięśni i kości, co zmniejsza ryzyko złamań – informuje „Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports”. Naukowcy z uniwersytetu w Kopenhadze przeprowadzili badania, finansowane m.in. przez FIFA, na kilku grupach pacjentów. Przez 14 tygodni kobiety w wieku 20-47 lat grały w piłkę nożną dwa razy dziennie. Okazało się, że gęstość ich kości (konkretnie obu piszczeli) wyraźnie wzrosła. Poza tym zwiększyła się masa mięśniowa, wzrosła siła mięśni i poprawiła się równowaga.

Godzinny trening dwa-trzy razy w tygodniu sprawdził się także w grupie mężczyzn pomiędzy 20. a 40. rokiem życia, zwiększając masę mięśniową i kostną nawet wtedy gdy po kilkunastu tygodniach częstotliwość treningów spadła do 1-2 tygodniowo.

70-latkowie grający w piłkę całe życie byli równie sprawni pod względem równowagi i siły mięśni, co 30-letni mężczyźni nie uprawiający sportu – i oczywiście znacznie sprawniejsi od mniej aktywnych rówieśników.

Z kolei w grupie kobiet przed menopauzą, które nigdy wcześniej nie grały w piłkę, trwający 16 miesięcy trening podniósł gęstość wszystkich kości.

Jak wykazało porównanie z grupą kontrolną, gra w piłkę jest pod tym względem skuteczniejsza niż bieganie. Zdaniem kierującego badaniami prof. Petera Krustrupa, duża rozmaitość ruchów wykonywanych w czasie meczu lepiej stymuluje mineralizację kości. PMW

PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>