Empatyczny lekarz czuje ból pacjenta.

Wyniki badania lekarzy funkcjonalnym rezonansem magnetycznym wskazują na to, że podczas udzielania pomocy lekarz naprawdę czuje to samo, co jego pacjenci – ogłosili naukowcy w artykule opublikowanym ostatnio w czasopiśmie Molecular Psychiatry.
Grupa badaczy z Massachusetts General Hospital oraz PiPS (Program in Placebo Studies and Therapeutic Encounter) w Bostonie, monitorowała aktywność mózgu lekarzy podczas ich interakcji z pacjentami. W badaniu wzięło udział 18 specjalistów z dziewięciu różnych dziedzin oraz dwie osoby, które odgrywały role pacjentów. Aby warunki, w jakich lekarz nawiązywał kontakt z pacjentem były jak najbardziej zbliżone do naturalnych, każdy uczestnik eksperymentu najpierw przeprowadzał rutynową konsultację i badał pacjenta. Następnie otrzymywał instrukcje, zgodnie z którymi miał łagodzić – bądź nie – „ból” pacjenta, wykorzystując w tym celu specjalne elektroniczne urządzenie.

Lekarze byli przekonani o jego autentycznym oddziaływaniu dzięki pomysłowo zaaranżowanemu pokazowi. Naukowcy najpierw wywoływali u nich uczucie bólu, dotykając ich przedramienia czymś gorącym, a następnie po prostu zmniejszali dawkę ciepła. Tym samym wywoływali efekt placebo, który przypisywany był działaniu urządzenia.

W trakcie tej prezentacji dokonywano obrazowania funkcji mózgu, żeby stwierdzić, które obszary ulegają aktywizacji podczas doświadczania bólu i w reakcji na placebo.

Ponownie monitorowano aktywność mózgu lekarzy, kiedy używali oni urządzenia i obserwowali reakcje mimiczne pacjentów (adekwatne do sytuacji).

Okazuje się, że obszar odpowiedzialny za radzenie sobie z bólem, zlokalizowany w brzuszno-bocznej części kory przedczołowej (ventrolateral prefrontal cortex, VLPFC) uaktywniał się zarówno, gdy sami lekarze otrzymywali placebo, jak i wówczas, gdy przekonani byli, że zmniejszają nasilenie bólu odczuwanego przez pacjenta.

Ponadto, u tych lekarzy, którzy w dołączonym do badania kwestionariuszu wysoko ocenili swoją umiejętność przyjmowania perspektywy drugiej osoby, dochodziło również do pobudzenia przedniej części przedniej kory zakrętu obręczy (rostral anterior cingulate cortex, rACC). Obszar ten zaangażowany jest w procesy związane z empatią. Gdy urządzenie „działało”, lekarze – podobnie jak pacjent – odczuwali ulgę i satysfakcję.

Wyniki badania stanowią kolejny dowód na to, iż jakość relacji lekarz-pacjent jest równie istotnym składnikiem procesu leczenia jak leki czy zabiegi – uważa jeden z autorów badania, Ted Kaptchuk. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>