Ekspert o mądrym piciu wody.

Każdej doby nasze organizmy potrzebują około dwóch litrów płynów w ogóle, a nie dwóch litrów czystej wody. W dziennym bilansie płynów należy uwzględniać również te zawarte w owocach, warzywach i sokach – podkreśla australijski ekspert.
Swoje wnioski publikuje w czerwcowym numerze „Australian and New Zealand Journal of Public Health”.
Spero Tsindos z La Trobe University w Australii uważa, że często pijemy zbyt wiele wody. Jego zdaniem powszechne zachęcanie ludzi do wypijania mnóstwa wody często wynika bardziej z chęci zarobku, niż z faktycznej dbałości o zdrowie społeczeństwa.
„Trzydzieści lat temu nie natykaliśmy się na każdym kroku na tyle plastikowych butelek. Dziś są obecne wszędzie podobnie, jak modne dodatki do odzieży” – zauważa. Zdaniem Tsindosa obecnie już samą butelkę z wodą „postrzega się jako coś fajnego i modnego”.

Za dyskusyjne uważa on też znaczenie wody dla naszych nieustannych przymiarek do odchudzania. „Samo picie dużych ilości wody nie sprawi, że stracimy na wadze. Nie obędzie się bez niskokalorycznej diety” – zauważa.

„Badania pokazały również, że dla procesu chudnięcia, ważniejsze niż konsekwentne unikanie pokarmu jest przyjmowanie wody zawartej w zjadanych przez nas produktach. Powinniśmy też przypominać ludziom, że napoje takie, jak herbata i kawa, również zaspokajają potrzebę płynów. I że mimo zawartej w nich kofeiny, nie powodują odwodnienia” – przekonuje.

„Powinniśmy utrzymać bilans płynów i pić wodę, ale też uwzględniać płyn zawarty w nieprzetworzonych owocach, warzywach i sokach” – dodał.

Woda stanowi średnio 70 proc. masy dorosłego człowieka, u dzieci jest to nieco więcej. Wchodzi w skład limfy (60–70 proc.), osocza krwi (95 proc.), kości (20 proc.), szkliwa zębów (10 proc.), a nawet tkanki tłuszczowej. W roślinach stanowi 90 proc. masy liści i owoców.

W organizmach żywych woda pełni funkcję rozpuszczalnika związków ustrojowych, uczestniczy w przebiegu większości reakcji metabolicznych i stanowi środek transportu produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów, enzymów. Pomaga utrzymać temperaturę ciała, jest też niezbędna do usuwania końcowych produktów przemiany materii.

Wodę tracimy na wiele różnych sposobów – podczas oddychania, pocąc się, wraz z moczem i kałem. Utracie wody sprzyja fizyczny wysiłek albo wysoka temperatura (ciała lub otoczenia). Zgodnie z zaleceniami, dorośli ludzie powinni przyjmować co najmniej 2 litry płynów dziennie. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>