Dlaczego ludzie kupują dobra luksusowe?

Ludzie z różnych krajów nabywają drogie produkty z odmiennych powodów – informuje międzynarodowy zespół naukowców, publikując na łamach czasopisma „Psychology & Marketing”. Badacze doszli do wniosku, że Amerykanie kupują luksusowe produkty z pobudek hedonistycznych, myśląc o własnej przyjemności i samospełnieniu. Mniejszą uwagę przywiązują do kryteriów odnoszących się do innych ludzi, czy jakości. Jest to uwarunkowane kulturowo. „W zachodnich kulturach ceni się indywidualizm i w mniejszym stopniu wywiera się nacisk na dopasowanie do grupy rówieśników lub współpracowników niż we wschodnich kulturach, gdzie cenioną wartością jest kolektywizm” – wyjaśnia prof. Jaehee Jung, współautorka badania. Podobnie motywowane są decyzje zakupowe obywateli krajów rozwijających się, np. Brazylijczyków i Hindusów.

Z kolei mieszkańcy Francji podkreślają, że najbardziej cenią w dobrach luksusowych to, że są one drogie i ekskluzywne. Takie przedmioty nie podlegają masowej produkcji i nie każdy może sobie pozwolić na ich zakup.

„Wiele dóbr luksusowych pierwotnie wywodzi się z Francji. Kulturowe dziedzictwo i duma mogły przyczynić się do przyjęcia przez Francuzów poglądu, że luksus nie jest dla każdego” – komentuje Jung.

Obywatele Niemiec przy zakupie drogich produktów przedkładają ponad wszystko wartości związane z wysoką jakością i funkcjonalnością. Nie zależy im na prestiżu. Podobnie czynią Włosi, Węgrzy i Słowacy.

Naukowcy przekonują, że wyniki ich badania mogą mieć duże znaczenie dla ludzi zajmujących się marketingiem i sprzedażą dóbr luksusowych, bo pokazują, co dla ludzi w poszczególnych krajach stanowi najważniejszy czynnik. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>