Dieta idealna: sześć razy ?u?!

W Polsce, podobnie jak na świecie, od 30 lat narasta epidemia otyłości. W 2005 r. tempo wzrostu otyłości u dzieci było 10-krotnie większe niż w 1970 roku – mówi prof. Mirosław Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia. Nasze główne grzechy to nadmierne spożycie tłuszczu, nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, sacharozy, sodu i fosforu, zbyt mała zawartość w diecie żelaza, miedzi, wapnia, magnezu, witaminy C i D oraz błonnika pokarmowego.

- Przede wszystkim jemy za mało warzyw – powinniśmy spożywać je regularnie, do każdego posiłku. Jemy za dużo mięsa, tłuszczów zwierzęcych, przetworzonej żywności – przyznaje dr Dariusz Włodarek, kierownik Zakładu Dietetyki SGGW.

Niezdrowe odżywianie prowadzo do otyłości, a ta zwiększa ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, zaburzeń lipidowych, kamicy pęcherzyka żółciowego oraz nowotworów złośliwych, zwłaszcza raka jelita grubego, raka sutka i raka macicy.

- Otyłość ma też wpływ na rozwój wielu innych chorób, jak: bezdech nocny, zaburzenia hormonalne, niepłodność, choroba zwyrodnieniowa stawów, choroba stłuszczeniowa wątroby i wiele innych. Nadmierna masa ciała może być także przyczyną zaburzeń psychicznych i inwalidztwa – podkreśla prof. Jarosz.

Zdaniem doktora Włodarka, walcząc z otyłością trzeba przede wszystkim kierować się wskazówkami prof. Stanisława Bergera, zaczynającymi się na literę ?u?: urozmaicanie na talerzu, umiarkowanie w jedzeniu, uregulowanie czyli stałe pory posiłków, unikanie soli, cukru, nadmiaru tłuszczów zwierzęcych, umiejętne przygotowanie potraw oraz uprawianie sportu czyli regularna aktywność fizyczna.

www.rynekzdrowia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>