Cynk uruchamia witaminę A!


Uważa się, że cynk jest niezbędny do prawidłowego rozwoju większości organizmów. Okreś1ono, że człowiek dziennie potrzebuje 10—20mg cynku. W organizmie mamy ok. 20 g cynku, który koncentruje się głównie w gruczole krokowym u mężczyzn oraz w nerkach, wątrobie i mięśniach. Sporo cynku jest w skórze i to dało początek badaniom mającym na celu okreś1enie, jaką role odgrywa on w procesie gojenia się ran. Naszym kościom cynk jest niezbędnie potrzebny, zwłaszcza we wczesnym okresie rozwoju i wzrostu. Kanadyjscy badacze twierdzą, że padaczka jest jedna z chorób powstających z nieodpowiedniego odżywiania, a szczególnie z niedoboru cynku. Podstawą uruchamiania witaminy A w naszym organizmie jest cynk – jego brak powoduje, ze witamina ta nie może się uwolnić z wątroby i dotrzeć wraz z krwią  do skóry, do chorych tkanek, czy np. do oczu……



Czasem rodzice skarżą się, że ich pociechy mają słaby apetyt, mało rosną i wykazują chęć zjadania lub lizania dziwnych przedmiotów. Może to świadczyć o niedoborze cynku w pożywieniu, mimo na pozór dobrego odżywiania. Picie alkoholu powoduje stałe obniżanie poziomu tego pierwiastka we krwi. Badano wpływ makroelementów (tlen, wodór, węgiel, azot, wapń, fosfor, potas, siarka, chlor, sód, magnez — stanowią 79% ciężaru ciała człowieka) i mikroelementów (że1azo, miedź, mangan, jod, kobalt, cynk, fluor i inne- stanowią ok. 0,8% ciężaru ciała człowieka) na wirusy powodujące katar i przeziębienia. Stwierdzono, że tylko cynk ma właściwości antywirusowe i antytoksyczne. Istnieje związek między zdolnościami umysłowymi i fizycznymi a zawartością m.in. cynku w organizmie.


 



Średnia zawartość cynku w 1 kg produktów wynosi:


                                                                                                                                        Zawartość
                                                               Produkt                                                             cynku
                                                                                                                                         w 1 kg



 


jabłka, wszelkie owoce miąższowe, warzywa zielone, wody                 mineralne                                                                                                                ok. 0,25 mg


               miód                                                                                                                             0,31 mg


maliny, czarne jagody, większość warzyw, większość ryb
morskich, chuda wołowina, mleko, ryż łuskany, buraki ćwikłowe,


buraki cukrowe, szparagi, marchew, selery, pomidory,
ziemniaki, rzodkiew, kawa, biała mąka i chleb                                                        ok. 2—8 mg


niektóre zboża, drożdże, cebula, czosnek, ryż nie łuskany,
jaja, konserwy rybne i mięsne                                                       ok. 8—20 mg


mąka pszenna razowa (i chleb z niej), mąka owsiana, mąka
jęczmienna, kakao, melasa, żółtka jaj, mięso królików i kurcząt,


orzechy, groch, fasola, soczewica, herbata, suszone
    drożdże                                                                                                             ok. 20—50 mg


wątroba wołowa oraz niektóre z ryb                                                         ok. 30—85 mg


większość grzybów                                                                                          ok. 75—140 mg


otręby pszenne i kiełki pszenicy, nasiona dyni i słonecznika                             ok. 130—202 mg


             ostrygi                                                                                                           ok. 270—600 mg
                                                                                                                                 a nawet do 840 mg



 


 


Drogocenny ten pierwiastek ma jeszcze wielorakie znaczenie.Pomaga w likwidacji uporczywego trądziku, poprawia zmysł węchu i smaku, przyczynia się do szybszego gojenia oparzeń, pomaga w leczeniu niedokrwistości, reumatyzmu, wrzodów żołądka i przerostu gruczołu krokowego u mężczyzn. W stanach stresowych, o które dziś tak łatwo, cynk jest szybko eliminowany z mięśni i kości. U cukrzyków obserwuje się obniżony jego poziom w organizmie. W przypadkach wypadania włosów czy łysienia cynk też może być pomocny. Próby leczenia nim miażdżycy są obiecujące.Cynk zawarty w żywności wchłaniany jest z przewodu pokar­mowego głównie w dwunastnicy oraz w mniejszym stopniu w dalszych odcinkach jelita cienkiego. Z produktów roś1innych jest gorzej przy­swajalny niż podany w diecie o przewadze produktów pochodzenia zwierzęcego. Cynk jest wydalany z organizmu głównie z kałem, a w znikomych i1ościach z moczem.Obecnie ludzkość cierpi na niedobór cynku. Odpowiednie wyrów­nanie jego niedoboru w glebie i wodzie spowodowałoby większą zawartość tego pierwiastka w roś1inności.


 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>