Ćwiczenia pomagają na długo obniżyć poziom lęku i stresu.

Umiarkowany wysiłek fizyczny wpływa na zmniejszenie natężenia lęku i stresu emocjonalnego i utrzymanie go na niskim poziomie w ciągu dnia – informują amerykańscy badacze.
Naukowcy z University of Maryland School of Public Health (USA) stwierdzili, że nasilenie odczuwanego lęku i stresu można zmniejszyć zarówno dzięki półgodzinnemu odpoczynkowi, jak i aktywności fizycznej, ale tylko ćwiczenia pozwalają na utrzymanie niskiego poziomu tych negatywnych emocji przez dłuższy czas, nawet po wystawieniu na działanie stresujących bodźców.
Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „Medicine and Science in Sports and Exercise”.
„Odkryliśmy, że ćwiczenia pomagają zniwelować wpływ wystawienia na stres emocjonalny. Jeśli ćwiczysz, nie tylko zredukujesz swój lęk, ale będziesz także zdolny do utrzymania niskiego poziomu lęku podczas konfrontacji z emocjonalnymi sytuacjami” – mówi J. Carson Smith, główny autor badania.

Badacze sprawdzali natężenie lęku u studentów, którzy przez 30 min. jeździli na rowerze, bądź odpoczywali. Uczestnicy byli badani przed przystąpieniem do sesji, 15 min. po zakończeniu, a także ponownie po obejrzeniu serii obrazków o pozytywnym (szczeniaki, dzieci, smakołyki), neutralnym (talerze, meble, miasta) i negatywnym (przemoc, okaleczenia) charakterze, które stanowiły czynnik pobudzający emocjonalnie, a momentami stresujący.

Chociaż po wykonaniu ćwiczeń lub odpoczynku obie grupy badanych wykazywały obniżony poziom lęku i stresu, tylko aktywni fizycznie pozostawali emocjonalnie „ukojeni” w obliczu stymulujących obrazków.

Naukowcy sugerują, że ćwiczenia mogą odgrywać ważną rolę w radzeniu sobie z codziennymi stresami.

W przyszłości J. Carson Smith planuje sprawdzić, czy wysiłek fizyczny może mieć taki sam korzystny, długotrwały efekt u pacjentów z objawami depresji lub zaburzeń lękowych.(PAP)

PAP/Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>