Cukry w naszej diecie- podchodzimy do nich nowocześnie obalając stary mit.

Jednym z powszechnie panujących i wciąż powielanych mitów dotyczących naszej diety jest przekonanie o rzekomej całkowitej szkodliwości tzw. cukrów prostych oraz relatywnej nieszkodliwości cukrów złożonych.
Teoria ta wywodzi się z przekonania, które pojawiło się około 30 lat temu, że cukry złożone, takie jak skrobia, trawione są wolniej, powodując powolne podnoszenie się poziomu glukozy we krwi, natomiast cukry proste, jak sacharoza, którą słodzimy kawę, czy fruktoza, której sporo zawierają owoce, przyczynia się do szybkiego skoku poziomu glukozy. Co ciekawe, założenia te w owym czasie nie zostały odpowiednio przetestowane i żyły swoim życiem do całkiem niedawna, kiedy to badania tzw. indeksu glikemicznego (o nim dokładniej za moment) pokazały, że sprawa jest dużo bardziej skomplikowana, i że skrobia podnosi poziom glukozy w zasadzie tak samo jak sama glukoza.

Stara piramida żywieniowa sugerowała spożywanie sporej ilości produktów bogatych w skrobię (biała mąka, pieczywo, kasze), a ograniczaniu cukrów prostych. Dzisiaj wśród poważnych ekspertów nie ma zgody co do prostego podziału na “dobre” i “złe” cukry. Zastąpił go indeks glikemiczny, który mówi jak wysoki poziom glukozy we krwi 2-3 godziny po spożyciu da dany produkt zawierający 50 g węglowodanów w porównaniu ze spożyciem 50 g czystej glukozy. Produkty o niskim ingeksie glikemicznym uważamy za pożądane w diecie, natomiast unikamy tych o wysokim indeksie glikemicznym. Dodatkowym wskaźnikiem, który na przykład jest stosowany w amerykańskich zaleceniach żywieniowych, jest tzw. nutrient density (dosłownie: gęstość odżywcza), która mówi jak duża jest zawartość w gramach danego składnika odżywczego do całkowitej ilości kalorii w danym produkcie. Zaleca się produkty bogate w witaminy, minerały a jednocześnie niskokaloryczne (przede wszystkim surowe warzywa i owoce), a odradza spożywanie produktów zawierających dodany cukier (przetworzone płatki śniadaniowe, słodycze, słodzone napoje).

Tak więc “dobre” i “złe” cukry przeszły już do lamusa. Jak w wielu dziedzinach życia, proste czarno-białe podziały nie sprawdziły się w również w przypadku zdrowego żywienia. Wszędzie, tak i w doborze diety, podejmowanie mądrych decyzji wymaga dostępu do rzetelnej informacji oraz jej zrozumienia i interpretacji. Nie dajmy się więc karmić prostymi cudownymi receptami, zdrowe żywienie wymaga od nas trochę zaangażowania i wysiłku w układaniu odpowiedniej diety.

 

 

 

www.pogromcymitowmedycznych.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>