„Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”.

Dobiegła końca, rozpoczęta w kwietniu 2008 roku, druga edycja kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”. Dzięki tysiącom wstążeczek i plakatów informujących o celach akcji i problematyce raka piersi oraz specjalnie na ten cel wykonanym koszulom, kilkadziesiąt tysięcy Polek i Polaków mogło poznać i wesprzeć ideę kampanii – mówi przedstawicielka organizatorów Alina Zakrzewska. 

„Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” to skierowana do ogółu społeczeństwa kampania edukacyjna dotycząca kobiet chorych na raka piersi. Jej tematem przewodnim jest podkreślenie szczególnej więzi łączącej chorą i jej przyjaciela podczas wspólnej walki z nowotworem, a głównym celem – podniesienie świadomości raka piersi wśród Polaków i wskazanie, jak ważną rolę w leczeniu odgrywa pełne rozpoznanie choroby.
Kampania zwraca również uwagę na potrzebę bliskości, która jest niezwykle potrzebna w przezwyciężaniu choroby. „Kobiety chore na raka piersi potrzebują wsparcia nie tylko ze strony lekarzy, ale przede wszystkim od swoich najbliższych – mówi Elżbieta Kozik, prezes Amazonek Warszawa Centrum i była pacjentka. – Bliska osoba, przyjaciel od piersi, ma być zarówno psychicznym, jak i merytorycznym oparciem, pomagać chorej przejść przez kryzys związany z chorobą. Ma zadbać, aby rozpoznanie nowotworu było pełne, żeby pacjentka wiedziała o swoim raku jak najwięcej i dzięki temu miała większą szansę na wyleczenie”.

„Jednak to nie wszystko, przyjaciel ma być również wsparciem chorej w codziennym życiu, dzielić z nią jej radości i smutki oraz czuwać przy niej w chwilach zwątpienia. Takich przyjaciół z całego serca życzę wszystkim pacjentkom!” – dodaje Kozik.

Organizatorami akcji, zainicjowanej w 2006 roku, jest Stowarzyszenie „Amazonki” – Warszawa Centrum wraz z firmami Hexeline i Roche Polska. Ewa Grenda, dyrektor generalna tej ostatniej, mówi: „Każdego roku diagnozę „nowotwór” słyszą tysiące kobiet w naszym kraju. Diagnozę, która paraliżuje i budzi strach. Dlatego cieszę się, że kolejny raz mogliśmy zaangażować się w tę niezwykłą akcję (…)”.

W ramach ostatniej edycji kampanii, organizatorzy rozprowadzili ok. 28 tys. wstążeczek oraz 2 tys. plakatów. Można je było otrzymać we wszystkich klubach i Uniach Amazonek oraz ośrodkach onkologicznych na terenie całej Polski. Wstążeczki trafiły również do polskich parlamentarzystów, którzy przez cały październik ur. nosili je na znak wsparcia kobiet chorych na raka piersi. Przygotowano także album pt. „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” i koszulki z logo akcji, ze sprzedaży których 30 proc. środków przekazano na rzecz organizacji Amazonek.

Jak wynika z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet. Co roku na świecie rozpoznaje się ponad 1 milion nowych przypadków tej choroby, a około 400 tys. pacjentek umiera z jej powodu.

Specjaliści podkreślają, że rak piersi nie jest chorobą jednorodną. Obecnie rozpoznaje się rtyp HER2-dodatni (charakteryzujący się nadekspresją receptora HER2), który rozwija się bardzo szybko, a niewłaściwie leczony zwiększa ryzyko powstawania odległych przerzutów i zgonu. Inną postacią choroby jest rak hormonozależny, charakteryzujący się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenów czy progesteronów), a kolejną – tzw. rak „potrójnie ujemny”, odnoszący się do guzów, w których nie stwierdza się ani ekspresji receptorów hormonalnych (ER, PgR), ani nadekspresji receptora HER2.

Naukowcy zaznaczają, że wiedza o typie nowotworu, na który choruje kobieta, jest kluczowa dla wyboru optymalnego leczenia. Dlatego też grupy badaczy z całego świata prowadzą intensywne prace nad określeniem obecności różnych receptorów i genów nowotworów oraz ich znaczenia dla rodzaju podawanych pacjentce terapii.

W Polsce od wielu lat wzrasta zachorowalność na raka piersi, w szczególności u kobiet w wieku pomenopauzalnym. Statystycznie co 16 Polka zapadnie na tę chorobę.

Patronat nad zakończoną właśnie kampanią sprawowała Federacja Stowarzyszeń „Amazonki” – największa w Polsce organizacja pozarządowa zrzeszająca kobiety chore na raka piersi i działająca głównie, ale nie jedynie, na rzecz tej grupy pacjentek. Federacja skupia ponad 20 tys. członkiń. Amazonki prowadzą liczne akcje edukacyjne dotyczące profilaktyki i leczenia raka piersi wśród społeczeństwa i pacjentek.

PAP – Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>