Bolesny lęk przed matematyką.

Niepokój związany z zadaniami matematycznymi aktywuje te same obszary mózgu, co fizyczny ból – wynika z badania amerykańskich naukowców opublikowanego w czasopiśmie „PLoS ONE”. Badacze z University of Chicago dowiedli, że im większy strach przed sytuacjami związanymi z matematyką odczuwają ludzie, tym silniejsze pobudzenie rejonów mózgu odpowiedzialnych za instynktowne wykrywanie zagrożenia i doświadczanie fizycznego bólu. „Dostarczyliśmy pierwszego dowodu natury neuronalnej, który wskazuje na podłoże subiektywnego doświadczania lęku przed matematyką” – mówią naukowcy. U osób badanych lęk występował nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych, ale również przy zetknięciu się z podręcznikiem do matematyki i wchodzeniu do klasy matematycznej. Niepokój pojawiał się też, gdy badani mieli świadomość, że do ukończenia studiów wymagane będzie sprawdzenie ich wiedzy z tej dziedziny nauki.

Co ciekawe, uczestnicy badania nie byli lękliwi na co dzień. Niepokój objawiał się u nich tylko w sytuacjach kojarzących się z matematyką, a przyczyną strachu było nie tyle rzeczywiste zmaganie się z problemami matematycznymi, ale samo spodziewanie się ich pojawienia.

Już wcześniejsze badania na lękiem matematycznym wykazały, że uczucia paniki i przerażenia doświadczane przez takie osoby zmniejszają u nich aktywność obszarów mózgu związanych z radzeniem sobie z zadaniami z zakresu matematyki, a dzieci, które boją się matematyki, mają gorsze wyniki z tego przedmiotu. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>