Biały ryż może sprzyjać cukrzycy.

Zastępując biały ryż ryżem brązowym oraz chlebem pełnoziarnistym można zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę nawet o jedną trzecią – informuje pismo „Archives of Internal Medicine”.
Jak twierdzą naukowcy z Harvardu, biały ryż zwiększa prawdopodobieństwo cukrzycy typu II, ponieważ powoduje szybkie podnoszenie się poziomu cukru we krwi. Natomiast ryż brązowy – podobnie jak inne pełnoziarniste produkty – uwalnia glukozę powoli, stopniowo. Biały ryż to ryż brązowy, z którego usunięto otręby oraz część zarodka. Wyniki uzyskane przez zespół doktora Qi Suna z Harvardu mogą być podważone, ponieważ oparto je na ankietach, przeprowadzonych wśród 200 000 Amerykanów – być może osoby jedzące dużo białego ryżu po prostu prowadzą mniej zdrowy tryb życia.

Po uwzględnieniu wieku i innych czynników sprzyjających cukrzycy okazało się, że osoby spożywające tygodniowo 5 lub więcej 150-gramowych porcji ryżu białego ryżu były o 17 procent bardziej narażone na cukrzycę niż ci, którzy zadowalali się miseczką ryżu miesięcznie.

Natomiast jedzenie brązowego ryżu miało efekt przeciwny – zapobiegało pojawieniu się cukrzycy. 1-2 porcje brązowego ryżu tygodniowo zmniejszały ryzyko cukrzycy o 11 procent w porównaniu z jedną miseczką na miesiąc. Autorzy badań oceniają, że zastąpienie 1/3 porcji białego ryżu brązowym zmniejszyłoby ryzyko cukrzycy o 16 procent, a całkowite zastąpienie białego ryżem brązowym, makaronem i chlebem pełnoziarnistym dałoby redukcję ryzyka o 1/3. PMW

PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>