Badania: jednolite opakowania nie w smak palaczom.

Wprowadzone pod koniec 2012 roku w Australii jednolite opakowania papierosów zmniejszają przyjemność palenia i skłaniają palaczy do zerwania z nałogiem – dowodzą opublikowane w poniedziałek w brytyjskim czasopiśmie BMJ Open wyniki australijskiego badania. Telefoniczne badanie – pierwsze tego typu – przeprowadzono w listopadzie 2012 roku w australijskim stanie Wiktoria na grupie 536 palaczy. Był to dla kraju okres przejściowy, kiedy na rynku dostępne były jeszcze papierosy w standardowych opakowaniach oraz nowe, szaro-oliwkowe paczki opatrzone większymi ostrzeżeniami przed negatywnymi skutkami palenia nad nazwą marki i pozbawione logo producenta.

Osoby kupujące papierosy w jednolitych paczkach, czyli blisko trzy czwarte uczestników badania, zdecydowanie częściej twierdziły, że papierosy smakują im mniej niż rok wcześniej (30,6 proc.) i oceniały palenie jako mniej satysfakcjonujące (26,2 proc.); te same dane dotyczące osób kupujących standardowe paczki to odpowiednio 18,1 proc. i 14,9 proc.

Palacze kupujący papierosy w nowych, jednolitych opakowaniach znacznie częściej rozważają rzucenie palenia.

Autorzy badania – naukowcy z Centre for Behavioural Research in Cancer w stanie Wiktoria – podkreślają jednak, że do jego wyników należy podchodzić z rezerwą. Ich zdaniem zależność pomiędzy rodzajem opakowania, a chęcią zerwania z nałogiem może wynikać częściowo z tego, że osoby chcące rzucić palenie nie unikają raczej nowych opakowań.

Naukowcy dodają jednak, że wpływ jednolitych opakowań na palaczy jest pozytywny, gdyż „zmniejszają atrakcyjność papierosów” i „zwiększają chęć rzucenia palenia”.

Wydane pod koniec 2012 roku przez Komisję Europejską zalecenia dotyczyły jedynie powiększenia umieszczanych na paczkach ostrzeżeń, jednak już kilka państw europejskich rozważa pójście za przykładem Australii i wprowadzenie jednolitych opakowań – są wśród nich m.in. Wielka Brytania i Francja. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>