Astma może utrudniać naukę czytania.

Pierwszoklasiści cierpiący na astmę mogą gorzej radzić sobie z czytaniem niż ich rówieśnicy – twierdzą naukowcy, których badania opublikowane zostały w piśmie „Chest”. „Uważamy, że astma i wczesne osiągnięcia w nauce czytania są w jakiś sposób powiązane” – mówi dr Kathleen A. Liberty z Uniwersytetu Canterbury w Nowej Zelandii. „Możemy jedynie spekulować na temat potencjalnych przyczyn, jednak jednym z powodów mogą być problemy z oddychaniem”. Dr Liberty obserwowała 298 dzieci podczas ich pierwszego roku w szkole (w Nowej Zelandii dzieci miały wówczas pięć lat). Pod koniec roku szkolnego ponad połowa dzieci z astmą i ponad jedna trzecia zdrowych dzieci była przynajmniej sześć miesięcy do tyłu w porównaniu z rówieśnikami pod względem umiejętności czytania. Wpływu choroby nie zauważono natomiast w przypadku umiejętności matematycznych.

Badaczka wzięła pod uwagę czynniki takie jak dochody rodziny czy częstsze nieobecności w szkole, jednak nie wyjaśniły one zaobserwowanego związku.

„Podczas pierwszego roku nauki dzieci zazwyczaj czytają na głos. Uczniowie chorzy na astmę mogą mieć trudności z kontrolowaniem swojego oddechu, lub uczą się kontrolować go czytając. Jest to część procesu czytania, który najwyraźniej nie został wystarczająco dobrze zbadany” – mówi dr Liberty.

Naukowcy deklarują, że podejmą dalsze badania, a tymczasem radzą rodzicom dzieci cierpiących na astmę, by zwrócili uwagę na to, jak ich pociechy radzą sobie w szkole i w razie potrzeby poświęcili więcej czasu na wspólne czytanie w domu. KOC

PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>