Aktywność fizyczna chroni dzieci przed stresem.

Ćwiczenia fizyczne mogą odgrywać kluczową rolę w pomaganiu dzieciom z radzeniem sobie z sytuacjami stresowymi – ogłosili fińscy naukowcy na łamach „Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism”. Jak wynika z badań przeprowadzony na Uniwersytecie w Helsinkach, u narażonych na stres dzieci znacznie podwyższa się poziom kortyzolu, potocznie zwanego hormonem stresu. Jednak dotyczy to tylko dzieci prowadzących siedzący tryb życia. U ich aktywnych fizycznie rówieśników wzrost stężenia kortyzolu w podobnych sytuacjach jest albo bardzo niewielki, albo w ogóle niezauważalny.

„Otrzymane wyniki sugerują, że aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w ochronie zdrowia psychicznego, bo osłania dzieci przed skutkami codziennie występujących sytuacji stresogennych, takich jak np. wystąpienia publiczne” – mówi główna autorka pracy Silja Martikainen.

Martikainen przebadała 252 dzieci w wieku 8 lat. Podzieliła je na trzy grupy: osoby najbardziej aktywne, średnio aktywne i najmniej aktywne. Wszystkim uczestnikom założono na nadgarstki akcelerometry (przyspieszeniomierze), aby ocenić poziom ich aktywności fizycznej w ciągu dnia. Badano także zawartość kortyzolu z pobranych od nich próbek śliny. Sytuacjami stresogennymi były sprawdziany z arytmetyki, którym poddano młodych ludzi.

Okazało się, że w grupie najbardziej aktywnych dzieci poziom kortyzolu wahał się najmniej, czyli był najmniej zależny od danej sytuacji. Największe skoki hormonu odnotowano natomiast w grupie mało aktywnej.

„Dla wszystkich jest oczywiste, że istnieje związek pomiędzy psychicznym i fizycznym samopoczuciem. Jednak charakter tej zależności nie był nigdy do końca wyjaśniony – mówi Martikainen. – Nasze wyniki sugerują, że regularne ćwiczenia poprawiają zdrowie psychiczne, regulując odpowiedź hormonu stresu na towarzyszące nam w codziennym życiu stresory”.

„Jednym słowem – dzieci, które zażywają więcej ruchu są nie tylko zdrowsze fizycznie, ale też cieszą się lepszą kondycją psychiczną” – podsumowuje badaczka.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>