41% internautów korzysta z portali poświęconych zdrowiu.

40,97% polskich internautów korzysta z portali poświęconych zdrowiu i medycynie – wynika z analizy przygotowanej przez Gemiusa za styczeń 2013 r. – Nie można zabronić ludziom szukać informacji o zdrowiu w internecie, jednak trzeba zwracać uwagę na pewne standardy – komentuje dr hab. n. med. Krzysztof Łabuzek, adiunkt Kliniki Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. – Zwracajmy uwagę na to, czy na danej stronie informacje są podpisane imieniem i nazwiskiem, możemy wtedy łatwo to sprawdzić w internecie. Jeśli zaś trafimy na stronę, gdzie podpisuje się zespół redakcyjny, to już powinno to w nas wzbudzić podejrzenie – powiedział docent Łabuzek.

Ekspert tłumaczy, że ludzie różnie reagują na to, co przeczytają o swoim zdrowiu w internecie. – Są osoby, które się tym nie przejmą, a są takie, które się przestraszą i nie pójdą do lekarza, bo będą się bały usłyszeć prawdziwą diagnozę – zaznacza. Dodaje, że najlepiej przestrzegać jednej zasady: „czytam, ale jutro idę do lekarza, który się na tym zna i on ostatecznie wyda diagnozę”.

Wśród „szukających zdrowia w sieci” dominują kobiety (57%). 29% to osoby w wieku 25-34 lata, 32% – osoby z wykształceniem wyższym, 40% – z wykształceniem średnim, 32% to mieszkańcy wsi, a 17% – mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców, a w większości województw: mazowieckiego (14%), śląskiego (13%) i małopolskiego (11%).

Dr Krzysztof Puchalski, socjolog zdrowia z Instytutu Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w Łodzi, tłumaczy, że kobiety są generalnie bardziej zainteresowane kwestiami zdrowia niż mężczyźni. To one zazwyczaj pełnią funkcję „lekarza pierwszego kontaktu” w rodzinie. Natomiast osoby lepiej wykształcone, jak wyjaśnia, chcą wpływać na swoje zachowania zdrowotne, są otwarte na wszelkie informacje dotyczące odpowiedniego stylu życia.

- Z kolei mieszkańcy wsi mają utrudniony dostęp do usług związanych ze zdrowiem, w tym także aptek, podczas gdy osoby z dużych miast, ze względu na tryb życia, chętniej korzystają z informacji i zakupów online – dodaje socjolog.

Analizy przeprowadzone przez Gemiusa pokazują także sezonowość w korzystaniu z portali zdrowotnych i medycznych. Okazuje się bowiem, że Polacy rzadziej zaglądają na te strony we wrześniu, natomiast zimą, szczególnie w styczniu i lutym, robią to znaczenie częściej. W pierwszych miesiącach roku serwisy z kategorii „zdrowie i medycyna” odwiedza niemal co drugi użytkownik sieci, podczas gdy w okresie letnim liczba internautów spada nawet o 6 punktów procentowych.

PAP, Gemius, www.mp.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>