24 marca Narodowy Dzień Życia!

„Dziatki – dziadkom” – to hasło kampanii towarzyszącej obchodom Narodowego Dnia Życia, która w tym roku ma promować solidarność międzypokoleniową i zwracać uwagę na relacje pomiędzy dziadkami a wnukami. Ambasadorem akcji ?Dziadki – dziatkom? jest znany polski aktor Jan Kobuszewski z rodziną. Narodowy Dzień Życia, który przypada 24 marca, będzie obchodzony w tym roku po raz szósty. Jak poinformował w środę na konferencji prasowej jeden z organizatorów obchodów Jacek Sapa, tegoroczna kampania – podobnie jak w latach ubiegłych – ma promować pozytywne wzorce i budować przyjazny klimat wokół rodziny.

Jak wynika z badań CBOS, 87 proc. Polaków uważa, że starsi ludzie są potrzebni innym. Ponad połowa młodych ludzi (56 proc.) twierdzi, że zawdzięcza coś dziadkom. Najczęściej są to: poczucie, że jest się kochanym (71 proc.), religia (59 proc.), zasady moralne (58 proc.), znajomość dziejów rodziny (55 proc.), miłość do ojczyzny (49 proc.) czy znajomość historii (46 proc.).

Jak podkreślił Aleksander Zioło z Warsztatów Analiz Socjologicznych, to rodzina w największym stopniu daje Polakom poczucie szczęścia, a tradycją, którą niezmiernie cenią, są spotkania dziadków z wnuczętami. Od dziadków dzieci uczą się tradycyjnych wartości i doświadczają bezwarunkowej miłości. Dziadkowie wnoszą do rodziny płynącą z doświadczenia mądrość, kształtują rodzinną tożsamość, podtrzymując pamięć o przeszłości. Aktywne uczestnictwo w życiu rodziny daje im poczucie, że są potrzebni. Często pomagają w opiece nad dziećmi, choć nie jest dobrze, gdy usiłują zastępować rodziców.

Wojciech Warecki, psycholog, autor książki o tym, jak być dobrą babcią i dobrym dziadkiem, podkreślał, że w dobrej rodzinie jest miejsce dla wszystkich pokoleń. Podczas gdy rodzice są bardziej zaangażowani w codzienne sprawy – pracują, odpowiadają za dzieci, chodzą na wywiadówki itd. – dziadkowie mają większy dystans do codzienności, zawsze mają czas dla wnuków, potrafią słuchać, mogą zapewnić im atrakcje zupełnie inne od tych, które oferują rodzice.

Ambasadorem tegorocznej kampanii towarzyszącej obchodom Dnia Życia został Jan Kobuszewski. W mediach pojawi się spot reklamowy z udziałem jego rodziny.

Przypadający 24 marca Narodowy Dzień Życia został ustanowiony uchwałą Sejmu w sierpniu 2004 r. W zeszłym roku był obchodzony pod hasłem „Stawiam na rodzinę!”, w 2008 r. – „Jestem mamą. To moja kariera”. Mottem dnia życia w 2007 r. było „Razem na zawsze”, a tematem przewodnim – małżeństwo. W 2006 r. w ramach obchodów promowano ojcostwo, posługując się hasłem „Być ojcem – rola życia”. W 2005 r. ten dzień był poświęcony rodzinom wielodzietnym; obchodzono go pod hasłem „Dom pełen skarbów”.

PAP, www.info.wiara.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>