?Chłoniak to diagnoza, nie wyrok? ? kampania na dużym ekranie 15 września Światowy Dzień Wiedzy o Chłoniakach.

Już 15 września na ekranach warszawskiego kina Femina pojawi się wyjątkowy spot informacyjny mówiący o chłoniakach, czyli nowotworach układu chłonnego oraz ich objawach. Jest to jeden z elementów kampanii edukacyjno-społecznej związanej z obchodami Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach organizowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych na Chłoniaki ?Przebiśnieg? oraz firmę Roche Polska. W ramach kampanii w kasach biletowych kina wystawione będą ulotki informacyjne, a spot obejrzą również pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie i Warszawie. 13 września ruszy też specjalna kampania informacyjna w Internecie.

Światowy Dzień Wiedzy o Chłoniakach obchodzony jest od 2004 roku z inicjatywy Lymphoma Coalition – międzynarodowej organizacji, zrzeszającej stowarzyszenia pacjentów z całego świata. Działania podejmowane przy okazji Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach mają upowszechniać wiedzę o nowotworach układu limfatycznego, ich objawach, metodach diagnozy oraz leczenia.

Chłoniaki to grupa nowotworów układu chłonnego, na które zachorować mogą osoby w każdym wieku, a przyczyny ich powstawania wciąż nie są znane. Każdego roku w Polsce chłoniaki rozpoznawane są średnio u 8000 osób i liczba ta sukcesywnie się zwiększa. Skala problemu jest ogromna: od początku lat 70-tych liczba przypadków chłoniaków nieziarniczych wzrosła o 80%. To właśnie chłoniaki nieziarnicze (NHL-non Hodgkin lymphoma) są najczęściej występującym nowotworem układu chłonnego (limfatycznego). W krakowskiej Klinice Hematologii w ciągu roku rozpoznawanych jest i leczonych ponad 200 nowych przypadków choroby.

Kampania ?Chłoniak to diagnoza, nie wyrok? prowadzona w ramach obchodów Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach została zaplanowana w odpowiedzi na konieczność zmiany społecznego sposobu postrzegania nowotworu układu limfatycznego jako choroby nieuleczalnej. Tymczasem szanse na wyleczenie lub długotrwałe przeżycie w przypadku rozpoznania nowotworu układu chłonnego oceniane są dziś jako wysokie. Dotyczy to szczególnie choroby prawidłowo rozpoznanej i leczonej we wczesnych stadiach.

Aby ułatwić odpowiednio wczesne zauważenie choroby, organizatorzy kampanii zwracają szczególną uwagę na objawy chłoniaków, a także na konieczność uważnej obserwacji własnego organizmu. Typowymi objawami chłoniaków są:
- powiększone niebolesne węzły chłonne (należy jednak pamiętać, że węzły mogą być małe, a nawet przez jakiś czas niewidoczne),
- znaczna utrata wagi ciała i nieuzasadnione zmęczenie,
- podwyższona temperatura bez wyraźnej przyczyny (gorączka może być mylona z objawami infekcji),
- obfite nocne poty,
- długo utrzymujący się kaszel lub duszności,
- uporczywe swędzenie całego ciała.

Symptomy towarzyszące chorobie przypominają objawy kojarzone powszechnie ze zwykłym przeziębieniem, przez co chorobę wykrywa się często przypadkowo podczas badań wykonywanych z powodu innych dolegliwości. Brak charakterystycznych dla chłoniaków oznak nie zmienia faktu, że nie jesteśmy dostatecznie wyczuleni na objawy choroby. Dlatego wszystkie niepokojące symptomy, które utrzymują się powyżej trzech tygodni, należy konsultować z lekarzem. Szybka diagnoza w wielu przypadkach ratuje życie ? chłoniaki, które pozostają nieleczone, mogą doprowadzić do śmierci w ciągu kilku miesięcy.

Z okazji tegorocznych obchodów Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach zaplanowano niestandardową kampanię informacyjną, która przede wszystkim ma ułatwić rozpoznanie objawów chłoniaków. Większość seansów filmowych, które znajdą się w programie kina Femina w dniu 15 września, zostanie poprzedzonych wyjątkowym spotem edukacyjnym, a w kasach biletowych kina wystawione będą ulotki informacyjne. Spot będą mieli okazję obejrzeć pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie oraz Warszawie ? od 15 września będzie on emitowany na ekranach umieszczonych w autobusach, tramwajach oraz metrze. Od 13 do 19 września w sieci internetowej pojawią się również bannery informacyjne kampanii.

Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych na Chłoniaki ?Przebiśnieg? powstało przy Klinice Hematologii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.
Zrzesza chorych z rozpoznanymi chorobami układu limfatycznego, leczących się w Krakowskiej Klinice Hematologii. Stowarzyszenie udziela wsparcia chorym i ich rodzinom, zarówno po zakończonym leczeniu, w jego trakcie, jak i dopiero zdiagnozowanym, stojącym na początku drogi ku wyleczeniu.
Więcej informacji na temat działalności Stowarzyszenia można uzyskać na stronie internetowej: www.przebisnieg.org

Roche
Grupa Roche, z siedzibą główną w Bazylei w Szwajcarii, jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia. Siłą firmy są dwa współpracujące działy: farmacja
i diagnostyka.
Roche, będąc największą na świecie firmą biotechnologiczną, dostarcza szeroką gamę leków stosowanych
w takich dziedzinach terapeutycznych jak onkologia, wirusologia, choroby zapalne, metaboliczne oraz centralnego układu nerwowego. Firma jest również światowym liderem w dziedzinie diagnostyki in-vitro, diagnostyki onkologicznej oraz pionierem w zakresie kompleksowej opieki diabetologicznej.
Strategia Roche koncentrująca się na medycynie personalizowanej ma na celu dążenie do dostarczania leków
i systemów diagnostycznych, które przyczynią się znacząco do poprawy zdrowia, jakości życia oraz przedłużenia życia pacjentów.
W 2009 r. Grupa Roche zatrudniała ponad 80 000 pracowników na całym świecie i przeznaczyła ponad
10 mld franków szwajcarskich na inwestycje w badania i rozwój. Firma osiągnęła wartość sprzedaży
na poziomie 49,1 mld franków szwajcarskich.
Firma Genentech (Stany Zjednoczone) jest częścią Grupy Roche. Ponadto koncern posiada większościowe udziały w firmie Chugai w Japonii.
Więcej informacji o Grupie Roche można uzyskać na stronie internetowej: www.roche.com

Centrum Filmowe Helios S.A. chętnie wspiera kampanie społeczne zajmujące się problemami zdrowotnymi czy tematami ekologicznymi.
Centrum Filmowe Helios zarządza kinami od 1993 roku. W ciągu 17 lat spółka wypracowała pozycję trzeciego największego gracza na krajowym rynku kinowym i status firmy cieszącej się zaufaniem klientów. Obecnie sieć kin Helios tworzą 24 kina zlokalizowane w różnych miastach Polski, które posiadają łącznie 140 ekranów i ponad 31 tys. foteli.
Spółka wyróżnia się na rynku własną autorską koncepcją biznesową, która koncentruje się na rozwoju sieci przede wszystkim w miastach średniej wielkości, choć jej kina są też obecne w największych aglomeracjach.
Od 31.08.2010 roku Centrum Filmowe Helios S.A. jest częścią Grupy Agora S.A.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>